دسته‌بندی نشده

لباس کار چه استانداردهایی باید داشته باشد؟ 09195158854

لباس کار چه استانداردهایی باید داشته باشد؟

 

لباس کار نوعی تجهیزات حفاظی است و همه کارکنان باید در محل کار لباس کار بر تن داشته باشند. لباس فرم دارای مشخصاتی است و طبق استاندارد هایی که شرح داده می شود توسط کارکنان HSE تست می شود.

قوانین، مقرارت و استانداردهای لباس کار

لباس کار به عنوان یک وسیله فردی و شخصی معرفی می شود و معمولا پرسنل مشغول در انواع مراکز خدماتی و تولیدی با لباس کار مناسب شغلشان سرکار آماده می شوند.

لباس کار افراد به دلیل یک شکل و هماهنگ کردن شاغلین در محیط فعالیت و متمایز شدن قسمت های گوناگون توسط رنگ و مدل و نیز به یک عنوان پوشش سراسری، دست ها و پاها و بدن را در مقابل انواع شرایط محیط و خطرناک محافظت می کند.

ساده‌ترین نوع لباس کار در دو فرم دو تکه شامل کاپشن و شلوار و یا بلوز و شلوار و از جنس درصدی الیاف طبیعی و مصنوعی یا الیاف طبیعی و در مواردی کاملا از الیاف شیمیایی و صنعتی تولید می شود. بدیهی است در صورت استفاده از نخ و الیاف طبیعی در تولید پارچه، تبادل حرارتی در آن راحت تر صورت خواهد گرفت.

 

خرید اورکت اداری

 

استاندارد های جهانی لباس کار

استاندارد لباس کار EN 342

لباس هایی که مطابق با استاندارد EN 342:2017 تایید شده اند، شما را به خوبی از سرما محافظت می کنند. لباس مناسب هنگام کار در محیط های سرد برای گرم ماندن ضروری است.

در صورت وجود باد شدید ممکن است به درجه بالاتری از عایق نیاز داشته باشید، حتی اگر دمای واقعی بدون تغییر باقی بماند. خشک ماندن لباس کار شما بسیار اهمیت دارد، زیرا توانایی محافظت از شما در صورت خیس شدن مختل می شود. به منظور بهبود محافظت در برابر سرما و جلوگیری از خنک شدن موضعی، پوشیدن لباس گرم روی دست ها و پاهای خود و همچنین پوشش سر گرم با اهمیت خواهد بود.

 

استاندارد EN ISO 11611

لباس ایمنی دارای گواهینامه EN ISO 11611 باید از فرد در برابر جرقه، تماس کوتاه با آتش محافظت نموده و خطر برق گرفتگی ناشی از تماس کوتاه و تصادفی با هادی های الکتریکی را به حداقل برساند. لباس کار باید تمام بدن را بپوشاند تا محافظت کامل حاصل شود که با استفاده از پیراهن و شلوار مربوطه به دست می آید.

هنگام استفاده از دستگاه جوشکاری که جرقه های زیادی تولید می کنند، توصیه می شود از محافظ اضافی برای سر، دست ها و جلوی لباس استفاده کنید. برای جلوگیری از سوختن جرقه بر روی لباس کار، پوشاک ایمنی که مطابق با استاندارد EN ISO 11611 تایید شده است، دارای حداقل مقدار جیب و سایر ویژگی‌هاست.

 

استاندارد لباس کار EN 343

استاندارد EN 343:2019 دارای سه مقدار است که نشان دهنده سطح محافظتی است که کاربر هنگام استفاده از محصول دریافت می کند. مقدار اول نشان دهنده ضد آب بودن محصول است، مقدار دوم به قابلیت نفوذ هوا اشاره می کند و مقدار سوم با یک R یا یک X نشان داده می شود که R به  این معناست: محصول در طول بارندگی آزمایش شده است. این آزمون برای استاندارد اختیاری است. X به این معنی است که این لباس تحت این آزمایش قرار نگرفته باشد.

 

خرید اورکت راهداری

 

استاندارد لباس کار EN ISO 20471

لباس شب با صنایعی مرتبط است که با ترافیک، کار در دره ها و وسایل نقلیه دیگر و کار در تاریکی سروکار دارند. در واقع، استفاده از استاندارد EN ISO 20471 در لباس فرم، کارکنان را از خطرات احتمالی محافظت می کند و به کارکنان اجازه می دهد تا روی کار خود تمرکز داشته باشند. کارگران در شب، روز و از همه جهات دیده می شوند.

استاندارد EN ISO 11612

لباس کار دارای گواهینامه EN ISO 11612 که از فرد در برابر گرما و آتش محافظت می کند. استاندارد EN ISO 11612 لباس هایی را شامل می شود که برای محافظت از بدن کاربر در برابر گرما و/یا آتش طراحی شده اند. محصولاتی که از سر، دست ها محافظت می کنند مشمول این استاندارد نمی شوند. لباس ایمنی دارای گواهینامه EN ISO 11612 برای کارگران صنعتی، برق و غیره مناسب است.

 

استاندارد EN ISO 13034

استاندارد EN ISO 13034 حفاظت محدودی را در برابر مقادیر کم و پاشیدن مواد شیمیایی مایع ارائه می دهد. پوشاک ایمنی دارای این گواهی برای استفاده در مناطقی که خطر قرار گرفتن در معرض پاشش های کوچک مواد شیمیایی وجود دارد مناسب است، اما در جاهایی که محافظت کامل بدن مورد نیاز باشد، مناسب نیست. اگر لباس ایمنی در معرض مواد شیمیایی قرار گرفت، به سرعت آن را بردارید.

 

خرید بارانی لباس کار

 

چند نکته در استاندارد های لباس کار

1-برای جوشکاران به علت شرایط خاص کاری، از پیش بندهای چرمی استفاده شود.

2-برای محافظت از دستگاه تناسلی در مقابل اشعه های خطرناک، از پیش بند های سربی پایین تنه استفاده شود .

3-پرسنلی که در ارتباط با تجهیزات گردان مرتبط هستند نبایستی از پیش بند استفاده کنند.

4-پرسنلی که در ارتفاع کار می کنند باید از کمربندهای هارنس استفاده کنند و کلیه اتصالات حتما چک شود.

5-در اندازه گیری های لباس کار نهایت دقت انجام شود که طبق سایز بدن پرسنل باشد.

6-پرسنلی که در محیط آلوده و سمی فعالند نباید از لباس کار چین دار یا جیب دار استفاده کنند.

7-در صورت فعالیت در شرایط آب و هوای گرم، از لباس کار 70 30 ، که متشکل از 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر هست استفاده شود.

8-برای افزایش استحکام لباس از پارچه با بافت کجراه استفاده شود.

9-پرسنلی که لباس کار آن ها به مواد شیمیایی خطرناک یا نفتی آلوده شود بایستی سریعا لباس کار خود را تعویض یا شسته و آن قسمت از بدن را نیز که در تماس با مواد ذکر شده بوده با شوینده های مناسب شستشو شود.

10-در صورت خراب شدن، پارگی و یا آلودگی به مواد شیمیایی یا نفتی خطرناک لباس کار برای تمیز شدن آن اقدام لازم را انجام و در صورت نیاز به تعویض لباس به سرپرست مربوط رجوع  شود.

11-برای جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی، لباس آغشته به گریس یا روغن باید سریع از بدن خارج شود.

12-برای جوشکاران به علت شرایط خاص شغلی، علاوه بر لباس کار ، استفاده از پیش بند چرمی الزامی است.

13-لباس کار پرسنلی که با ماشین آلات و تجهیزات فعالیت دارند نباید به راحتی پاره شود و باز باشد، آویزان کردن ساعت و زنجیر و یا کلید و نظیر آن ممنوع می باشد.

14-کارکنانی که در انواع محیط های آلوده به مواد قابل انفجار و اشتعال و سمی فعالیت می کنند، از لباس کار های لبه دار و جیبدار استفاده نکنند.

​15-تحویل لباس کار به افراد شاغل هر شش ماه یک دست الزامی است.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *