دسته‌بندی نشده

ویژگی های لباس کار با کیفیت ☎️ 09195158854

ویژگی های لباس کار با کیفیت

 

لباس کار چیست؟

به لباس فرم، لباس کار نیز گفته می شود. همچنین لباس کار در بعضی مشاغل یکی از انواع تجهیزات و ابزار ایمنی به شمار می رود. لباس کار ایمنی یکی از انواع وسایل حفاظتی در محیط کار است. استفاده از لباس کار موجب انجام پذیری آسان تر کارها و حفظ ایمنی کاربران است که باتوجه به شرایط شغل و کاربرد فرد، در انواع گوناگونی تولید و ارائه می گردد.

به طور کلی لباس کار باید با موقعیت حرفه ای متناسب بوده و معرف جایگاه شغلی افراد در محل کار نیز باشد. استفاده از لباس کار، باعث می شود تا نیروها در مشاغل خود، از یکدیگر متمایز شوند و نظم و آراستگی در محیط کار ایجاد گردد.

خصوصیات یک لباس کار ایده‌آل

کارآمد بودن

هویت و رنگ برند

تناسب

استایل و مد

جنس پارچه

 

بیشتر بخوانید: شناخت بهتر لباس کار برای استفاده مفید

 

پارچه لباس کار چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

 لباس کار وسیله  استحفاظی فردی است وتمامی کارکنان موظف به پوشیدن لباس کار مناسب در محل کار خود می هستند. خصوصیات کلی این لباس عبارت است از: پوششی سراسری که از بدن، دست و پاها در برابر شرایط محیطی حفاظت کند، لباس کار نیز مانند سایر لباس ها نیازمند الگوی مشخص می باشد.

به دلیل بالا بودن تعداد این نوع لباس استفاده از الگوی مناسب برای دوخت و تولید آن ضروری است. ساده ترین الگوی لباس کار مردانه به صورت دو تکه (بلوز و شلوار) و الگوی لباس کار زنانه به صورت مانتو و شلوار است.

 

ویژگی های پارچه لباس کار

جنس لباس های کار معمولا از الیاف طبیعی، درصدی از الیاف طبیعی و مصنوعی و یا الیاف شیمیایی و صنعتی می باشد. تبادل حرارتی در الیاف طبیعی آسان تر از سایر الیاف صورت می گیرد. بنابراین جنس لباس باید متناسب با محل و نوع کار انتخاب شود.

 

نکات مهم در انتخاب و خرید لباس کار

لباس کار یکی از تجهیزات ایمنی است که باید متناسب با نوع فعالیت هر فرد انتخاب شود. از جمله ویژگی های یک لباس کار خوب به چند مورد اشاره می کنیم:

1-سایز لباس کار

زمان خرید لباس ایمنی کار اندازه و سایز لباس بسیارمهم است. انتخاب لباس کار بزرگتر و یا کوچکتر، سطح ایمنی کار را کاهش می دهد. استفاده از لباس ایمنی بزرگتر از سایز شما که دست و پاگیر باشد یا کوچکتر که احساس تنگنا و کلافکی به شما بدهد اجازه انجام وظیفه را نخواهد داد، در ضمن این که ظاهر مناسبی نیز نخواهد داشت.

 

2-رنگ لباس کار

از نکات دیگری که هنگام خرید این محصول مورد توجه است، رنگ لباس کار است. رنگ لباس کار باید ثابت باشد تا بر اثر شست و شوی مداوم، آن از بین نرود. لازم به ذکر است که  لباس کاری بعضی کارکنان مانند رفتگران باید در شب قابلیت رویت باشد.

3-جنس لباس کار

از دیگر موارد مهم در خرید لباس کار توجه به جنس لباس است. بهتر است لباس کار مناسب از پارچه های با الیاف طبیعی تهیه شود. اگر جنس لباس کار از الیاف طبیعی باشد، هوا در آن به خوبی جریان پیدا می کند و نیروها می توانند بدون کلافگی فعالیت خود را انجام دهند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر شرایط شغلی شما به گونه ای است که در معرض حرارت و گرما هستید، لباس کار عایق گرما یا به اصطلاح نسوز استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: تولید لباس کار تبلیغاتی

 

4-جنسیت

یکی از مهم‌ترین نشانگرهای اجتماعی که بر روی نوع پوشش افراد موثر است جنسیت می‌باشد که اغلب کشورها و فرهنگ‌ها تفاوت‌هایی برای نوع لباس کار خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته‌اند در حالی که در برخی از کشورها نیز تفاوتی زیادی قائل نمی شوند.

 

سایر ویژگی های لباس کار

به طور معمول لباس کار شامل دو تکه کاپشن و شلوار است. اما در بعضی محیط های شغلی، لباس کار باید از صورت، دست و پا در برابر خطرات احتمالی محافظت نماید. ماسک صورت یکی از تجهیزات لباس کار جوشکاری است که به منظور حفاظت از صورت باید استفاده شود. تجهیزاتی مانند دستکش ایمنی، ماسک محافظ صورت، کلاه ایمنی، کفش ایمنی و موارد دیگر از جمله وسایل ایمنی هستند که در کنار لباس کار مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در لباس کار افرادی که با جریان برق سروکار دارند، از زیپ استفاده نمی شود زیرا جان کارکنان را در معرض خطر قرار می دهد.

 

جنس مناسب پارچه های لباس کار

در تولید لباس کار بیشتر از پارچه‌های ترکیبی با الیاف متفاوت استفاده می‌شود که دوام و راحتی را همزمان داشته باشند و باعث کارایی کارکنان نشود.

الیاف طبیعی که از پلیمرهای طبیعی مانند پنبه، پشم و کنان تهیه می‌شوند و دارای خواص راحتی و حرارتی مناسبی هستند؛ اما در عین‌حال قدرت و دوام الیاف مصنوعی را ندارند. به همین دلیل برای به دست آوردن نتیجه بهتر، الیاف طبیعی و مصنوعی را با هم ترکیب و به‌عنوان پارچه لباس کار استفاده می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با لباس کار زنانه

 

الیاف سرامیکی، فیبر کربن، فولاد ضد رنگ و آلومینیوم نیز دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر سوراخ شدن، برش و مواردی ازاین‌دست هستند، به همین دلیل در تهیه پارچه لباس کار تخصصی استفاده می‌شوند.

متریال لباس کار را می‌توان از مواد و الیاف طبیعی تهیه کرد و یا اینکه ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی را به کار برد. اما درصورتی‌که حرفه پرخطری داشته باشید، باید الیافی با مقاومت بسیار بالا استفاده کنید. در این شرایط الیاف شیمیایی و صنعتی استفاده می‌شوند.

الیاف پلی‌استر دارای خاصیت جذب رطوبت بسیار خود و وزن کم هستند، اما درعین‌حال این الیاف نیز راحتی و نرمی زیادی ندارند. به همین دلیل در اغلب موارد با پنبه ترکیب می‌شوند تا لباسی نرم، راحت و بادوام تهیه شود.

 

بیشتر بخوانید: لباس مهمانداران 

 

پارچه لباس کار بهتر است از الیافت پلی آمید نایلونی تهیه شود تا استحکام و دوام بالاتری داشته باشد. همچنین این الیاف به میزان زیادی می‌تواند رطوبت را در خود نگه دارد. با توجه به این که این متریال دارای مزایای زیادی است، در تهیه لباس کار و در ترکیب با سایر پارچه‌ها استفاده می‌شود. البته این متریال از پارچه با این ویژگی‌ها، گزینه مناسبی برای محیط ‌های کاری با خطر آتش‌سوزی نیست.

 

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *