دسته‌بندی نشده

ویژگی پارچه لباس کار 09195158854

ویژگی پارچه لباس کار

 

نکته قابل توجه در زمینه تولید لباس کار این است که باید از فناوری های نساجی استاندارد و به روز استفاده شود. در زمینه تهیه و تولید یک لباس کار مناسب و استاندارد از ترکیب مواد ویژه و خاص استفاده می شود که باعث بالارفتن ایمنی و محافظت لباس کار می شود. در اینجا به چند نوع جنس لباس کار مناسب اشاره می شود:

پارچه هایی که می تواند برای دوخت لباس کار مورد استفاده قرار گیرد شامل پارچه های بافته شده و بافتنی، پارچه های بدون سیم، پارچه های بافته و یا غیر بافته، مواد نساج کامپوزیت، پارچه های چند لایه و روکش دارد و مواد کامپوزیت تقویت شده و یا نساجی است.

نخ هایی که در دوخت لباس کار مورد استفاده قرار می گیرد دارای خصوصیات و عملکرد ویژه ای است به شکلی که خصوصیات هر فیبر را مشخص می کند. لباس های تهیه شده از الیاف مصنوعی به چند دسته تقسیم می شوند.

الیاف مصنوعی با عملکرد بالای مکانیکی، الیاف ارگانیک مقاوم به احتراق و آتش سوزی، الیاف معدنی با کارایی بالا مانند فیبر کربن، فیبر شیشه، آزبست و الیاف زمان اتمام نساجی که می تواند به صورت مکانیکی یا شیمیایی تقسیم شود. نمونه هایی از اتمام مکانیکی مانند تقویم، افزایش، برداشت، تنظیم گرما و جمع آوری فشاری است و اتمام شیمیایی در جهت هزینه های آن به عنوان فناوری اصلی برای لباس های محافظ است.

تولید، خیاطی و یا مونتاژ لباس است که در آخرین مرحله قرار دارد.

 

بیشتر بخوانید: 5مدل پارچه مناسب برای دوخت لباس کار

 

استفاده از لباس کار چه مزایایی دارد؟

یک لباس کار مناسب دارای ویژگی هایی است که بطور مختصر به آنها می پردازیم:

استفاده از لباس کار به عنوان محافظ در برابر سرما و گرما

استفاده از لباس کار به عنوان محافظ بیولوژیکی

استفاده از لباس کار به عنوان محافظ در برابر ضربه های مکانیکی

استفاده از لباس کار به عنوان محافظ در برابر مواد شیمیایی

استفاده از لباس کار به عنوان محافظ در برابر اشعه های خطرناک

استفاده از لباس کار به عنوان محافظ در برابر آتش

 

پارچه لباس کار چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

 لباس کار وسیله  استحفاظی فردی است وتمامی کارکنان موظف به پوشیدن لباس کار مناسب در محل کار خود می هستند. خصوصیات کلی این لباس عبارت است از: پوششی سراسری که از بدن، دست و پاها در برابر شرایط محیطی حفاظت کند، لباس کار نیز مانند سایر لباس ها نیازمند الگوی مشخص می باشد.

به دلیل بالا بودن تعداد این نوع لباس استفاده از الگوی مناسب برای دوخت و تولید آن ضروری است. ساده ترین الگوی لباس کار مردانه به صورت دو تکه (بلوز و شلوار) و الگوی لباس کار زنانه به صورت مانتو و شلوار است.

 

ویژگی های پارچه لباس کار

جنس لباس های کار معمولا از الیاف طبیعی، درصدی از الیاف طبیعی و مصنوعی و یا الیاف شیمیایی و صنعتی می باشد. تبادل حرارتی در الیاف طبیعی آسان تر از سایر الیاف صورت می گیرد. بنابراین جنس لباس باید متناسب با محل و نوع کار انتخاب شود.

 

بیشتر بخوانید: استاندارد و ویژگی های لباس کار مناسب جوشکاری

 

کیفیت و اهمیت آن

لباس کار به دلیل اینکه استفاده زیادی در محیط کار دارد، زودتر آلوده می شود و بیشتر شسته می‌شود، بنابراین حتما باید پارچه لباس کار کیفیت بالایی داشته باشد تا شستشوی مداوم باعث تغییر رنگ و کاهش کیفیت آن نگردد.

 

قدرت و استحکام پارچه لباس کار

پارچه لباس کار باید دارای قدرت و استحکام بالایی باشد که در نتیجه باعث ماندگاری بیشتری نیز می شود و به‌طور غیرمستقیم باعث کاهش هزینه‌های کارفرما خواهد شد.

ثبات رنگ پارچه لباس کار

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در کیفیت لباس کار، ثابت بودن رنگ است. ثبات رنگ به میزان و مدت زمان ماندگاری رنگ در پارچه اشاره دارد، همچنین سطح بالایی از ثبات رنگ لباس کار می‌تواند نشان دهنده مجموعه کار و شرکت را به نمایش بگذارد. بنابراین کیفیت پارچه لباس کار بسیار مهم است.

 

پارچه مناسب لباس کار چه پارچه ای است؟

تشخیص اینکه پارچه لباس کار مناسب است، به موارد مختلفی از جمله نوع حرفه، وزن پارچه و کاربردهای آن بستگی مستقیم دارد.

 

بیشتر بخوانید: قیمت خرید پارچه برای لباس کار

 

جنس مناسب پارچه های لباس کار

در تولید لباس کار بیشتر از پارچه‌های ترکیبی با الیاف متفاوت استفاده می‌شود که دوام و راحتی را همزمان داشته باشند و باعث کارایی کارکنان نشود.

الیاف طبیعی که از پلیمرهای طبیعی مانند پنبه، پشم و کنان تهیه می‌شوند و دارای خواص راحتی و حرارتی مناسبی هستند؛ اما در عین‌حال قدرت و دوام الیاف مصنوعی را ندارند. به همین دلیل برای به دست آوردن نتیجه بهتر، الیاف طبیعی و مصنوعی را با هم ترکیب و به‌عنوان پارچه لباس کار استفاده می‌کنند.

متریال لباس کار را می‌توان از مواد و الیاف طبیعی تهیه کرد و یا اینکه ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی را به کار برد. اما درصورتی‌که حرفه پرخطری داشته باشید، باید الیافی با مقاومت بسیار بالا استفاده کنید. در این شرایط الیاف شیمیایی و صنعتی استفاده می‌شوند.

الیاف سرامیکی، فیبر کربن، فولاد ضد رنگ و آلومینیوم نیز دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر سوراخ شدن، برش و مواردی ازاین‌دست هستند، به همین دلیل در تهیه پارچه لباس کار تخصصی استفاده می‌شوند.

پارچه لباس کار بهتر است از الیافت پلی آمید نایلونی تهیه شود تا استحکام و دوام بالاتری داشته باشد. همچنین این الیاف به میزان زیادی می‌تواند رطوبت را در خود نگه دارد. با توجه به این که این متریال دارای مزایای زیادی است، در تهیه لباس کار و در ترکیب با سایر پارچه‌ها استفاده می‌شود. البته این متریال از پارچه با این ویژگی‌ها، گزینه مناسبی برای محیط ‌های کاری با خطر آتش‌سوزی نیست.

الیاف پلی‌استر دارای خاصیت جذب رطوبت بسیار خود و وزن کم هستند، اما درعین‌حال این الیاف نیز راحتی و نرمی زیادی ندارند. به همین دلیل در اغلب موارد با پنبه ترکیب می‌شوند تا لباسی نرم، راحت و بادوام تهیه شود.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *