دسته‌بندی نشده

✨استاندارد و ویژگی های لباس کار مناسب جوشکاری 09195158854

استاندارد و ویژگی های لباس کار مناسب جوشکاری

 

الیاف پارچه مخصوص لباس کار جوشکاری

چند نوع از الیافی که برای تولید لباس مخصوص جوشکاری استفاده می شود، جین، پنبه، چرم و پشم هستند. هر چه الیاف مصنوعی استفاده شده در تولید لباس کار، بیشتر باشد مقاومت لباس، در برابر آتش و حرارت بالا کمتر خواهد بود و به سرعت شعله ور خواهد شد. برعکس هرچه الیاف طبیعی مثل پنبه در پارچه لباس کار بیشتر استفاده شده باشد، مقاومت آن در برابر حرارت، برودت و آتش بیشتر است و تبادل حرارت راحت‌تر صورت می‌گیرد. میزان تعریق در این لباس‌ها نیز کمتر است.

بر اساس استانداردها و قوانین، استفاده از لباس کار برای جوشکاران اجباری است. این لباس های ایمنی در انواع دو تکه، سرهمی و یکسره در دسترس می باشد. مهم‌ترین فاکتور در استفاده از لباس کار جوشکاری این است که کل بدن فرد باید با این لباس پوشانده شود، چون این لباس تنها برای ایجاد ایمنی و محافظت از پوست جوشکاران طراحی و تولید شده است. البته خطرات دیگری جوشکاران را تهدید می‌کند که می‌توان به گرما، جرقه، اشعه ماوراء بنفش، شعله و غیره اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: قیمت خرید پارچه برای لباس کار

 

لباس مخصوص جوشکاری

پوشش کامل پوست بدن بوسیله لباس برای محافظت در برابر آتش، گرما، جرقه و غیره از مهم‌ترین فاکتورهای لباس جوشکاری است، در غیر این صورت ایمنی، جان و سلامت فرد جوشکار ایمن نخواهد بود.

لباس کار جوشکاری شامل عینک ایمنی، کلاه ایمنی، چکمه ایمنی، دستکش ایمنی، ماسک جوشکاری، پیش بند مخصوص جوشکاری، سرپوش جوشکاری، حفاظت‌های تنفسی، آستین جوشکاری، پابند جوشکاری، لباس محافظ یا لباس دو تکه ضد جرقه و ضد حریق می باشد.

استفاده از همه قسمت‌های این لباس اجباری است، اما بسیاری از کارکنان مشغول در واحدهای جوشکاری از آنها استفاده نمی کنند. این نکته بسیار مهم است که ایمنی باید در محیط‌های کارگاهی به شدت رعایت شود، چون علاوه بر حفاظت شخصی، ایمنی سایر کارکنان نیز در صورت عدم رعایت ایمنی و بهداشت در محیط کار به خطر خواهد افتاد.

 

خصوصیات لباس کار جوشکاری

1.به جز ضد حرارت بودن، عایق بودن در برابر شعله‌های آتش و جرقه‌های جوشکاری، لباس مخصوص جوشکاری باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد تا برای کارکنان واحدهای جوشکاری مشکلی ایجاد نکند.

2.راحت و سبک بودن این لباس بسیار مهم است، در صورتی که لباس سنگین باشد، امکان تحرک جوشکار کم می شود و حتی ممکن است برای فرد خطر ایجاد کند. از طرف دیگر در صورتی که لباس به اندازه کافی راحت باشد، میزان دامنه حرکت افزایش یافته و سرعت انجام کار بالا می‌رود. نکته دیگر این که پوشیدن لباس نامناسب در حین کار می‌تواند بر خلق و خوی فرد موثر باشد.

3.ویژگی‌دیگر لباس جوشکاری با دوام بودن آن است. همه ما می‌دانیم که لباس کار برای ساعت‌های مداوم و بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین دوام و ماندگاری آن بسیار مهم و نشان دهنده کیفیت آن است. اگر در تولید این لباس‌ها کیفیت رعایت نشود، هزینه‌هایی که برای تولید و خرید لباس کار مخصوص جوشکاری پرداخت می شود هدر می‌رود و کارفرما مجبور به صرف هزینه مجدد خواهد بود. علاوه بر این که میزان ایمنی کارکنان نیز کاهش خواهد یافت و سلامت آنها تهدید می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین پارچه لباس کار 

 

4.نسبت مقاومت لباس کارهای مختلف در برابر حرارت، فشار، تنش، کشش، احتراق و غیره در مشاغل مختلف متفاوت است و با توجه به نوع انتظارات هر شغل مشخص می‌شود. به عنوان نمونه، در بعضی مشاغل نیازی به استفاده از لباس ایمنی ضد حریق نیست، اما لباس مناسب برای جوشکاری باید کاملاً نسبت به حرارت و شعله مقاوم باشد.

5.یکی دیگر از ویژگی های مهم در خرید و انتخاب لباس کار از جمله لباس مخصوص جوشکاری،ضد حساسیت بودن آن است. چون این لباس مستقیماً با پوست در تماس است و فرد زمان زیادی آن را می پوشد، بنابراین در تولید پارچه لباس ایمنی باید از مواد و الیاف ضد حساسیت استفاده شود.

6.در انتخاب لباس جوشکاری نیز مانند انتخاب لباس ایمنی مشاغل دیگر، باید به رنگ لباس، استانداردهای رعایت شده در تولید لباس، مدل آن، جنس پارچه و بافت، تراکم و انسجام آن توجه شود.

استاندارد لباس کار جوشکاری

استاندارد، نخستین ویژگی است که باید قبل از خرید لباس جوشکاری از آن اطلاع داشته باشیم. استانداردهای لباس ایمنی، مربوط به میزان مقاومت لباسها در برابر تهدیدات و خطرهای مختلف می باشد. استانداردها  تایید کارایی صحیح لباس های ایمنی است.

 

استاندارد EN ISO 11612

یکی از استانداردهای که باعث مقاومت لباس های ایمنی در برابر آتش و گرما می شود، استاندارد EN ISO 11612 است. لباسهایی که دارای این تاییدیه هستند، برای محافظت از کارکنان در برابر آتش و گرما طراحی شده اند. باید توجه داشت که این استاندارد مخصوص لباسهای ایمنی است که از سر و دستها محافظت نمی کنند.

 

بیشتر بخوانید: ویژگی های لباس کار با کیفیت 

 

استاندارد EN ISO 11611

لباسهایی که دارای این تاییدیه هستند، در برابر جرقه و تماس های کوتاه با آتش یا حرارت مقاوم هستند. داشتن چنین تاییدیه هایی در لباسهای جوشکاری الزامی است. لباسهای دارای این استاندارد در برابر تماس کوتاه به الکتریسیته نیز مقاوم هستند. این نوع لباس تمام بدن را پوشش می دهد و سبب حفاظت کامل از افراد خواهد شد.

 

استاندارد EN 342

این استاندارد مخصوص لباسهای ایمنی است که از بدن در برابر سرما محافظت می کند. لباسهای دارای این تاییدیه در برابر سرمای شدید و شرایط بد آب و هوایی مقاوم هستند.

 

استاندارد HSE

این استاندارد مربوط به پارچه به کار رفته در تولید لباس های ایمنی است. یعنی پارچه ها باید مقاومت مناسبی در برابر چروکیدگی ها داشته باشند. نکته مهم آن است که این پارچه ها نباید الکتریسیته ساکن تولید کنند.

نکات لازم در مورد لباس کار جوشکاری

1.چند لایه لباس بپوشید تا بتوانید دمای بدن را به راحتی تنظیم نمایید و از تعریق جلوگیری کنید.

2.لباس نباید خیلی تنگ باشد و اجازه حرکت کافی را بدهد.

3.پاچه های شلوار باید بالای چکمه ها را بپوشاند.

4.لباس نباید سر آستین داشته باشند، چون می توانند جرقه را جمع کنند.

 

بیشتر بخوانید: شناخت بهتر لباس کار برای استفاده مفید

 

5.پیراهن ها باید دارای آستین های بلند با سرآستین های دکمه دار و یقه برای محافظت از گردن باشند.

6.هنگام ایستادن یا نشستن از پیش بند چرمی برای محافظت از سینه و پهلو در برابر جرقه استفاده نمایید.

7.لباس با لبه های فرسوده، پارگی یا سوراخ جایگزین کنید.

8.لباس ها را تمیز و عاری از روغن، گریس و آلاینده های قابل احتراق نگه دارید.

9.مطمئن شوید تمام جیب ها برای جلوگیری از جمع شدن جرقه یا فلز داغ بسته هستند و هیچ منبعی مانند فندک یا کبریت که ممکن است مشتعل شود همراهتان نباشد.

10.لباس ها را خشک نگه دارید تا خطر برق گرفتگی کاهش یابد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *